Higiena snu


Zasady higieny snu

  • redukuj czas spedzany w lózku
  • nie próbuj zasnac na sile
  • usun zegarek z zasiegu wzroku w sypialni
  • zmecz sie fizycznie póznym popoludniem
  • unikaj kofeiny, nikotyny i alkoholu
  • prowadz regularny tryb zycia
  • zjedz kolacje na trzy godziny przed snem i ewentualnie lekka przekaske póznym wieczorem
  • unikaj silnego swiatla wieczorem i ciemnych pomieszczen w czasie dnia
  • unikaj drzemek w czasie dnia
  • unikaj regularnego przyjmowania leków nasennych

  • (Stepanski i Wyatt 2003)


    Tabela snu



    Leczenie zaburzeń snu

    Przed rozpoczęciem leczenia ważne jest aby ustalić przyczynę zaburzeń snu. Należy podać lekarzowi szczegółowe informacje dotyczące nasze stanu zdrowia,niekiedy konieczne jest wykonanie podstawowych badań laboratoryjnych.
    Niektórzy lekarze zalecają prowadzenie dzienniczka snu, w którym zapisuje się takie informacje jak godzina kładzenia się do łóżka, godzinę budzenia i wstawania z łóżka, ile razy budzę się w nocy i kiedy ponownie zasypiam.
    Pozwala to na zebranie dokładnych informacji dotyczących problemów ze snem.


    Leki nasenne

    Leki nasenne należy stosować tylko wtedy, kiedy nie można usunąć przyczyny bezsenności lub kiedy inne metody nie przynoszą skutków (np. wysiłek fizyczny, ziołowe środki uspokajające, psychoterapia).
    Leki te należy przyjmować w sposób ściśle określony przez lekarza i ograniczony czasowo.
    benzodiazepiny - dłużej stosowane powodują uzależnienie
    zopiklon, zolpidem - te leki mogą być stosowane dłużej niż benzodiazepiny



    Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
    Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.
    ©2011 Centralny Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego w Łodzi